Sunday 6 July 2014

Lakásbérlés - különszám :-)

Ma délelőttre terveztem, hogy végre összefoglalom az elmúlt egy hónapot, amit már itt Kínában töltöttem többnyire.
Ez sem jött össze - a kínai kollégám, Simon felhívott 11 körül, hogy ráér fél háromig segíteni nekem lakást nézni.
Képeket majd később mellékelek - most nem volt időm-kedvem fényképezni.
Most a cég közvetlen közelében álltunk neki keresni - most én határoztam meg az irányt, és logikusnak tűnt, mert a cég közelsége egy olyan előny, amiért pénzben nem kell fizetni, mégis brutálisan fontos. Talán nem kell ecsetelnem annak az előnyeit, hogy naponta 1 órával többet tölthetek el azzal, amivel szeretnék, és nem kell a közlekedéssel szenvednem.
Előzőleg a bjelorusz-ukrán lányok már hívtak lakást nézni - akkor a céges HR-ből jött velünk egy pár, épp ők is ott kerestek lakást.
Az a tapasztalat lehangoló volt. Nem mondom, hogy láttuk a legalját - mindenesetre a kosz, sötétség, ósdi berendezés, redvás konyha és fürdőszoba minden egyes lakásban, amit megmutattak, elég lehangoló volt. Én 5 vagy 6 lakást láttam - a lányok már előző nap elkezdték, ők 10+ -nál járnak, és hát mind ilyen volt. Ártól függetlenül ez volt a helyzet - mondjuk a 3000-es kategóriának komolyabb hiányosságai voltak (pl. hiányzott egy fal, mert a folyosó egy részét is belekerítették a lakásba...), de a 6500-as sem volt sokkal különb - ott a konyha volt egy teljesen tervezetlen, makeshift, redvás-koszos kis fülke, ahova benézni se volt kedvem.

Ehhez képest ma némileg meglepődtem - az első lakás elrendezésben, kialakításban nem volt rossz, csak ráfért volna egy felújítás, gépészeti csere, meg sok-sok dekoráció.
Ugyanabban a házban 10 emelettel feljebb mutattak egy másikat, ami már elsőre szimpatikus volt - frissen felújítva, ízléses (ha nem is drága) berendezéssel. 2 hálószoba, úgy 50-60 négyzetméter lehet.
Persze ez sem hibátlan - 6500 yuan (250 ezer HUF) havonta.
Ez itt a felső-közép kategória: statisztikai adatokból az derül ki, hogy 3-4000 az átlag lakbér: de ugye a statisztika azt nem mondja meg, hogy ezek többnyire az átlagos blue worker igényeit is elégítik ki.
A legelitebb, amiről hallottam, az 12000 yuan havonta: azért ilyet keresni kell. Mindenesetre a 6-8000  nem szokatlan egy, a nyugati igényeket is kielégítő lakásért... ami nem kevés.
Sokan akarnak ShenZhen-be költözni dolgozni - ezért drágák a lakások. Sokan fektetnek lakásba még most is.
Szóval találtam egy szimpatikus lakást - azért megnéztük a harmadikat is, amit hirtelen össze tudtak rántani nekünk (volt még vagy 3, amihez el kellett volna intézni, hogy beengedjenek, mi pedig csak úgy odaállítottunk vasárnap délben az agency-hez).
A harmadik sem volt rossz - nagyon jó kilátás, frissen felújítva - de a bútorzat és az elrendezés nem volt szimpatikus, és hát a felújítás se mindenütt volt tökéletes. És ez többe is került volna, kb. 1 ezressel.
Innen eléggé világos volt, hogy ki akarom venni a másodikat - de még sok részletet el kellett intézni.
Először is, a szerződés aláírásakor a teljes összeget kiszokás fizetni - ez pedig 1 hónap előre, 2 hónap biztonsági letét, és fél hónap az agency-nek. Ennyi pénzt nem hoztam magammal, ezért le kellett zsírozni, hogy az első havi lakbért elfogadják foglalónak. Aztán alkudni is szerettem volna, csak mert szokás (és hát gyanús, hogy benne van az árban).
Felhívtuk hát a tulajdonosnőt (Sunny-nak hívják). Az árból csak akkor engedett volna, ha aláírok 2 évet, amit nem akartam, viszont belement, hogy most csak foglalót adok.
Aztán felmerült a kérdés, hogy mikor írjuk alá a papírokat - és mivel ő dolgozik, csak a hétvégék jók neki igazán, és hát egy hét alatt simán elviheti más a lakást - az volt kézenfekvő, hogy ma elintézzük az egészet.
Itt elgondolkoztam egy kicsit - a lakás nem tökéletes, de jó... nincsenek-e vajon olyan hibái, amik csak tüzetesebb átnézésnél kerülnek elő. Zavaró lehet, hogy szemben házat építenek - de úgy tűnt, jók az ablakok, nem jön be a zaj. (Vasárnap délután is gőzerővel építkeznek - nem lennék építőmunkás egy ilyen építkezésen!) Simon megnyugtatott, hogy ha valami nem működik, a tulajnak akkor is meg kell javíttatnia, ha ez később derül ki. Elmondta, hogy ő is legalább 20 lakást megnézett, és ez jónak tűnik ár-érték arányban.
Szóval vettem egy nagy levegőt, taxiba ültem, és visszajöttem a pénzért a régi lakásba - mert ugye a pénzem KP-ban ült egy széfben. Rá kellene szoknom újra a bankolásra Magyarország után, hiszen itt nincs díja a pénzfelvételnek, átutalásnak...
A taxiban jól elbeszélgettem a taxisofőrrel - ennyihez elég volt a kínai-tudásom, a lakásbérléshez messze kevés. Érdekes volt látni, hogy mennyire nyíltan beszélnek a pénzügyeikről - nem volt tabutéma, hogy mennyit keresünk itt, vagy én Magyarországon.
40 perc múlva már a lakásban voltunk a tulajjal együtt - Sunny egy jókedélyű, 62 éves nagymama, aki azért vette ezt a lakást, hogy az unokája ide járhasson a nemzetközi óvodába. Pont azok a hülye szabályok, amiket éppen most építenek vissza Magyarországon...
Sunny teljesen közvetlen, dinamikus, kedves ember - egy kellemetlen dolgot találtam benne, mégpedig hogy brutális szájszaga van. Ezt viszont nem nagyon fogom tapasztalni - ugyanis minden kulcsot át kellett adnia, nincs is joga bejönni a lakásba. Kaptam két számlaszámot - az egyikre a lakbért kell utalnom minden hónap 7-ikéig, a másikról vonják a rezsiköltségeket, azt fel kell töltenem, mikor éppen szükséges. És ennyi. Az egész szerződéskötés, egyeztetés olyan légkörben zajlott, mintha csak teázni ültünk volna össze. Na jó, az ügynökség emberei némileg státusban alánk tartoztak, ők csak "kiszolgáló személyzet" - de ez csak apróságokból látszott.
Aláírtunk egy 2 oldalas szerződést, meg egy oldal leltárt. Odaadtam az előleget, kaptam róla bizonylatot. A szerződés-példányomat majd akkor kapom meg, ha átutaltam a maradék letétet, és ügynöki díjat... de ennyi az összes biztosíték, amit kértek. Még egy útlevelem sem volt, a tabletemen mutattam meg a fényképet, amit az útlevelem belsejéről csináltam... az eredeti éppen a rendőrségen van, mert bele fogják tenni a tartózkodási engedélyemet.

És ennyi. 5 óráig tartott tokkal vonóval. Simon 3 körül elment - gondjai vannak a hálózattal az új lakásában, és szerelőt várt éppen. Mindenesetre sokat köszönhetek neki - a bankszámlámat is ő segített megnyitni, az is egy külön műsor.

Most van egy hetem átköltözni - 15-éig bérli a cég ezt a lakást. Lesz vele kihívás bőven - főleg a konyhát kell felszerelni, kitakarítani... kezdetnek nem ártana egy porszívó, tányérok, evőeszközök...

2 comments:

  1. Szia Blade!

    Én csak egyszer jártam kínai saját lakásában (Pekingben), de az -hogy is mondjam- erős kultúrsokként ért. (s*ggel kellett kijönni, ahogy mifelénk mondják). MIndenesetre örülök, hogy sikerült lakást találnod. (Hajrá, jöhetnek a további összefoglalók a kinti életről :) )

    Phx

    ReplyDelete
  2. hm. kicsit lemaradtam, de nem teljesen emléxem miért is nehéz bankszámlát szerezni?

    ReplyDelete