Saturday 29 March 2014

Hong Kong - 7. rész

Vasárnap elszántam magam, hogy csak felmegyek a Peak Tram-mal a közeli hegy tetejére.
A google maps szerint 50 perc alatt feljutottam volna gyalog, de nem tudom, mennyire veszi az figyelembe az emelkedőket.
Aznap először szép napos idő volt
Vasárnap lévén a Philippino házvezetőnőknek szabadnapjuk volt. Minden közepesnél nagyobb házban lakik egy, aki a házimunkát végzi; van egy pici, kb. 3-4 négyzetméteres szobájuk. Még szerencse, hogy a kínaiaknál is kisebbek.
Kemény meló ez nekik, de kb. 5 év alatt annyit keresnek, hogy abból életük végéig elélnek otthon. Van aki közülünk inkább rabszolgatartásnak tartja ezt - van aki jótékonyságnak. Én csak nem tudom. :-)
Vasárnap kivonulnak, kartonpapírból alakítanak ki "sátrakat"... zárt "kunyhót" is láttunk... nehéz így megoldani a családi életet. :-)
A nyelvük valami iszonyú gyors, elég hangosan tudnak csicseregni. Persze nem csak ücsörögnek ilyenkor: a hegyen is találkoztam velük, és az egyik "halal" "big pizza" kajáldában is. Sejtésem szerint a "halal" nem kaja, hanem a "kóser" arab megfelelője.
Egy kisebb Philippino tábor egy épület aljában
Azt hittem, a sor a villamosnál kisebb lesz, mert este nagyobb látványosság. Tévedtem: még többen álltak ott, de a sor legalább rendesen haladt.
Ez van a sor "felett": gyerekek játszanak mellettünk
Igazából akkor kezdtem úgy gondolni, hogy hülyeséget csinálok, amikor megláttam ezt a táblát:
Másfél óra a beszállásig?
Aztán mikor kb. 10 perc után eljutottunk eddig a táblági, már nem akartam kiállni a sorból:
Hiszi a piszi!
Talán szerencsém volt, de bruttó 1 óra alatt felértem. Ebből a "villamos" csak 8 perc, mert hétvégén nem áll meg a 2 megállóban, ami középen van. Nem csodálom. Az út azt hiszem 28HKD volt, ha osztriga kártyát használsz... de ha a kilátóba is veszel jegyet, a helyszínen összevontan, akkor 100HKD (3000 HUF) is lehet egy felnőttre. Gyerekeknek kedvezmény van, de nem kínai módra (ott az első 120 centi alatti gyerek utazik ingyen... a többiért teljes árat kell fizetni. Egyke berögződés. :-) ).
Pár vitrines múzeum mutatja be a beszállás előtt a "villamos" történetét. Ezek 1900 körüli ruhák.
A vonat erősen fapados, és állni nem jó rajta, mert vagy 30 fokban megdől. Nem is sok embert engednek fel, akinek már nem jut ülőhely. Én mint nyugati nem vagyok jó olakodó, tehát álltam... de azt hiszem a pici fapados ülőhelyekkel se jártam volna jobban.
Szakaszolás - ki fér fel a következőre?
Aztán indulás után megcsapott a hegy illata - van itt egy pici virágú bokor, ami egyébként nyíregyházán a 2-es gyakorló udvarán is nőtt. Nagyon finom, édes illata van. Merőben elüt a nagyváros szagától, pedig csak 100 métert tettem meg.
"Innen fentről minden szép"
No igen, megérte feljönni. Innen gyönyörű az erdő, és a város is nagyon szép. A tenger közelről is, csak ne legyen a közelben hajó... azok gázolajosak.
Az erdő errefele ilyen
A növényzet sűrű, de az aljnövényzet nem túl dús, ezért elég barátságosnak hat az egész. A pálmák ezt is feldobják. Egyébként pont ugyanolyan kilóra, mint egy egészséges magyar erdő nyáron.
Pláza a világ tetején
A vonat egy vagy háromemeletes kisebb plázába érkezik. Szuvenír szuvenír hátán, és kajáldák, meglepően nem drágábban, mint a városban. Bánom, hogy nem menetm be egyikbe sem - kicsit elkavartam, és miután megindultam lefele, nem akartam már visszamenni. Ezért éhesen kicsit siettem, ami miatt még mindig fáj a bal térdem.
Látkép a hegyoldalról
A hegyoldal gondosan karban van tartva - betonozott gyalogutak szövik be az egészet, mellettük maintenance ösvényeken tartják karban a hegyoldalt, hogy a víz ne erodálja le sehol, mert akkor ráomlik az útra. Látszik, hogy az önkormányzat erre sokat költ. A kép egyébként egy kiépített kilátóból készült.
Kisház a pláza alatt, teakerttel a tetején
Szóval elindultam lefele, mert kezdtem éhes lenni. Kinéztem egy pizzázót a városban, és rábíztam magam a google mapsra.
A hegyoldal növényzete - a talaj szinte betonkeményre kötött
Aljnövényzet egy laposabb helyen
Ez ugyanaz a ház, mint felülről
No igen, a kicsit lepukkantabb 3 szintes ház előtt 3 igen drága kocsi áll. Nem lehet olcsó itt egy hétvége sem.
A kutyasétáltatás szabályai
Igen, itt több kutyát is láttam. Kutyaszart is egy helyen: itt sem lehet minden kutya mellé rendőrt állítani... és persze vannak túristák is, akik nincsenek "megfelelően felkészülve".
Elég sokan voltak a gyalogutakon: filippínók, kínaiak, nyugatiak vegyesen. Voltak akik kisgyerekekkel is megmászták a hegyet. Nem volt tömeg, de egyedül azt hiszem egy percig sem voltam.
Ezen a fán is rajta van, miféle fajta
A házak és az erdő találkozása
Azt hiszem ez volt az a jó illatú bokor. Mint kiderült, teához is keverik, mint a jázmint
Ne bántsd a virágot!
Igen, ki van írva rá, hogy ne szedd le... de nem azért, mert "megtalállak és eltöröm a kezedet", hanem mert "kamera van felszerelve és bejelentést teszek a rendőrségen". Jogállam. A rendőrök akkor is megkeresnek, ha csak más virágát szedted le, nem csak akkor, ha megöltél valakit. És persze a nyugdíjas nénik is tudják, hogy kell felszerelni egy kamerát. Az eredmény az, hogy szépen virágznanak a növények a ház előtt.
Ez már a városi park, virágokkal
Innen egy parkon át vezetett az utam. Az út egyszer csak bevezetett az állatkertbe. Kapu nem volt, belépő sem: átmehettem rajta szabadon, majd a másik oldalon ki.
Majomketrec
Nagymacskák nem voltak, csak madarak, majmok (orángutánt is láttam), kígyók-gyíkok. De volt oktatóház, ahova el lehet hozni az iskolai osztályokat egy-egy biológiaórán. Még időpontot se kell foglalni, se belőpőre pénzt szedni.
Orángután a sarokban. A csimpánz éppen befejezte az előadást, ezért róla nincs kép.
Ők is majmok, nem pandák :-)
Innen aztán elég gyorsan eljutottam a "big pizza"-hoz: itt egy jó növésű szerintem félvér kínai nő sütött nekem egy jó nagy "kis" pizzát, aminek a felét sikerült bevágnom úgy, hogy aznap még nem ettem. Nem volt olcsó (140-et fizettem innivalóval együtt), de nem volt rossz, és hát tényleg nagy volt. És persze halal.
A környék elég halal-osnak nézett ki - pici mellékutcák között volt, mint egy kis muzulmán negyed, vagy ilyesmi. Itt tudtam meg érdekes dolgokat a kullancsok veszélyeiről és a patkányok irtásáról is.
Innen hazacipeltem a pizza felét (gyalog se volt messze innen már), és leültem nektek megírni az előző postot.
Hétfőn és kedden kemény meló - a 2. team trainingje, telefonon keresztül... tök értelmetlen volt, de legalább fárasztó. Aztán szerda reggel újra megcéloztuk Shen Zhen-t. Legközelebb újra az lesz a téma.

No comments:

Post a Comment